Assalamualaikum wbt,

32 Himpunan Resepi Berasaskan Daging Menu Pantai Timur | Daging merupakan masakan yang berat dan ramai orang cuba elak dari memasak menu yang berasaskan daging. Tahukah anda, masakan daging ini sebenarnya sangat sedap jika dimasak dengan pelbagai cara. Orang Terengganu biasanya memasak daging dengan cara singgang daging. Rasa masam dan masin jika dimakan dengan nasi panas-panas sangat sedap. 

32 HIMPUNAN RESEPI BERASASKAN DAGING MENU PANTAI TIMUR


1. Resepi Singgang Daging Pantai Timur


Bahan-Bahan:400gram daging lembu segar (potong kecil)2 inci lengkuas (potong menyerong)1 biji bawang merah (mayang je)8 biji bawang putih (ketuk je)2 keping asam keping10gram ketumbar (ditumbuk)400ml air putih (agak-agak je)Garam dan gula

CARA PENYEDIAANNYA
1. Tumbuk dulu biji ketumbar separuh hancur. Ketuk bawang putih. Mayang bawang merah dan hiris lengkuas.2. Satukan semua sekali. Letak air dan panaskan dengn api yang slow. Nak bagi daging masak dan lembut.3. Dah mendidih, masukkan gula dan garam. Biarkan ia mendidih sehingga betul-betul empuk.4. Boleh masukkan cili kering nak nampak best. Hehe. Dah siap. Selamat mencuba.5. Dah siap! Memang nampak menyelerakan.
Resepi Asal : Bahiah Saripuddin

2. Resepi Daging Gulai Kawah Terengganu

Daging Gulai Kawah Terengganu

Bahan-Bahan:

1 kg daging lembu [potong  kecil]

2 s/b kerisik

2 cawan santan pekat

1 keping nisang kampung @

2 s/b gula merah/perang 

2 keping asam keping

minyak

garam

Bahan Kisar

20 tangkai cili kering*

2 s/b rempah mentah gulai cap ROSE

1 s/b rempah masak gulai cap ROSE

7 ulas bawang merah*

1 labu bawang besar*

3 ulas bawang putih*

3 cm halia*

2 cm lengkuas*

2 cm kunyit*

Bahan tumis 

2 cm kulit kayu manis

3 kuntum bunga cengkih

2 kuntum bunga lawang

3 biji buah pelaga

Cara-Cara:

1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan tumis sehingga wangi.

2. Masukkan bahan mesin dan masakkan sampai wangi dan naik minyak.

3. Masukkan daging dan kacau rata. Masukkan sikit air dan kacau rata lagi.

4. Bila nampak naik minyak masukkan santan, kerisik, garam dan gula merah. Biarkan reneh sampai mendidih. kacau sekali sekala.

6. Bila mendidih masukkan asam keping dan biarkan sampai pekat.

7. Bila dah pekat,tutup api..siap

Kredit Resepi : nani roki via mahn


3. Resepi Daging Kaprau


Bahan-bahannya:
Daging yang telah diperap dengan Pes Tomyam Adabi selama setengah jam
Bawang besar yg dipotong 8 (asingkan separuh-separuh)
Cili api yang ditumbuk
Sesudu sos cili thai dan sesudu kicap manis
Daun limau purut (dihiris kasar)
Sedikit gula

Cara-cara membuatnya:

1. Tumis separuh bahagian bawang besar dan cili api sehingga garing.

2. Kemudian, masukkan daging yang telah diperap, masakkan sampai daging kecut dan air daging pun dah kering.

3. Lepas itu, masukkan sos cili thai, kicap manis dan daun limau purut, kacau rata.

4. Masukkan sedikit gula…. Dah siap….

2. Resepi Daging Bulgogi

BAHAN-BAHAN:

350gm daging | dihiris nipis
2 sudu besar kicap masin
2 sudu besar kicap manis
2 sudu besar gula
1 sudu besar madu
1/2 sudu besar minyak bijan
1 sudu besar bijan | disangai
1 pokok daun bawang | dipotong halus
3 ulas bawang putih | dicincang halus
1 sudu besar lada hitam | ditumbuk kasar
1/2 sudu kecil serbuk perasa

CARA MEMASAK:

Satukan semua bahan perapan kecuali daun bawang dan bijan. Gaul rata dan perapkan daging selama 1-2 jam.
Panaskan kuali dan tuangkan daging serta sos perapan ke dalamnya.
Balik-balikkan daging biar masak sekata. Biarkan sehingga sos perapan mengering.
Apabila dagingnya sudah empuk, taburkan daun bawang dan bijan ke dalam masakan.

4. Resepi Daging Bulgogi



BAHAN-BAHAN:

350gm daging | dihiris nipis
2 sudu besar kicap masin
2 sudu besar kicap manis
2 sudu besar gula
1 sudu besar madu
1/2 sudu besar minyak bijan
1 sudu besar bijan | disangai
1 pokok daun bawang | dipotong halus
3 ulas bawang putih | dicincang halus
1 sudu besar lada hitam | ditumbuk kasar
1/2 sudu kecil serbuk perasa

CARA MEMASAK:

Satukan semua bahan perapan kecuali daun bawang dan bijan. Gaul rata dan perapkan daging selama 1-2 jam.
Panaskan kuali dan tuangkan daging serta sos perapan ke dalamnya.
Balik-balikkan daging biar masak sekata. Biarkan sehingga sos perapan mengering.
Apabila dagingnya sudah empuk, taburkan daun bawang dan bijan ke dalam masakan.

5. Resepi Sup Daging Siam



BAHAN-BAHAN:

1 kilo daging bercampur tulang lembu
6 biji kentang
3 biji tomato
Jus perahan limau nipis secukupnya
1 pokok daun sup
Garam secukup rasa
Air secukupnya

*Air kena banyak sebab nak kena rebus tulang ni sampai dagingnya empuk , kena check daging untuk pastikan daging empuk atau belum jika tidak perlulah ditambah air dan terus rebus tulang lagi.

BAHAN-BAHAN TUMIS :

3 sudu besar rempah sup
2 biji bawang merah
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci lengkuas
2 batang serai dititik
5 biji cili api-boleh tambah

CARA MEMASAK :

- Semua bawang , halia , lengkuas dikupas kulit dan dimayang halus . Kupas semua ubi kentang dan dipotong empat , tomato juga dipotong 4 .

-Panaskan sedikit minyak dalam periuk dan tumis semua bawang tadi kemudian masukkan remaph sup . Kacau semua bahan ini sampai wangi dan terus dimasukkan air yang secukupnya dalam periuk . Masukkan serai , cili api dan semua tulang/daging , biarkan sampai mendidih .

-Masukkan jus perahan limau nipis secukupnya ikut citarasa masing-masing kalau suka lagi masam tambah la lagi jus limau nipis.

-Masukkan garam dan kacau sup sekali-sekali sehingga daging masak serta menjadi empuk , kemudian boleh la dimasukkan semua ubi kentang . Biarkan ubi kentang empuk dan baru la dimasukkan buah tomato , bila buah tomato nampak layu boleh la ditutup api dapur dan tabur la daun sup yang sudah di potong halus ke dalam sup.

6. Resepi Paprik Daging 


Bahan2:
1/2 kilo daging potong dn rebus spai empuk simpan air rebusan
2 senduk besar cili blend kurang kan klu tak suka pedas
1 senduk besar cili sos
1 senduk besar sos tiram
3 ulas bawang putih di ketuk shj
Sebiji bawang besar di potong dadu
Sebiji bawang besar utk hiasan
Sayur ikut citarasa sendiri
Daun limau purut
Tomato dibelah 6
Cili api dan cili merah untuk hiasan
Garam gula dn perasa secukupnya

Caranya
Tumis bawang hingga naik baunya
Bubuh cili blend di tumis seketika
Masukkan cili sos dan sos tiram
Masukkan daging dan air rebusan
Bubuh sayur dan bahan2 yg lain
Perasakan secukup rasa
Kalau pekat tambah sedikit air

7. Resepi Daging Masak Palembang



Bahan-bahan:

700 gram daging – potong lebar dan nipis
2 batang serai – dititik
500ml santan pekat
1 cawan kicap lemak manis Cap Kipas Udang
1 sudu besar sos tiram minyak
Bahan (dikisar):

1 biji bawang besar
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
2 cm halia
3 cm lengkuas
15 biji cili kering
Rempah Penumis:

3 cm kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
2 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga
Cara-cara Menyediakan:

Panaskan minyak secukupnya dan tumis bahan kisar, bahan penumis bersama serai sehingga pecah minyak.
Masukkan daging dan gaul sebati. Tutup kuali dan masak dengan api sederhana sehingga keluar air daging dan biarkan seketika.
Masukkan kicap dan diikuti dengan santan. Biarkan masak hingga daging mula empuk.
Kacau sekali-sekala sehingga masak dan kuah menjadi pekat. Sesuaikan rasa.
Hidangkan.

8. Resepi Kerutuk Daging Kelantan


Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
Daging secukupnya
6 ulas bawang merah - hiris
3 ulas bawang putih - hiris
Sedikit halia - hiris
3 sudu besar rempah kerutuk
Gula Melaka
Garam
Asam keping
Kulit kayu manis dan bunga lawang
1 sudu besar kerisik
1 kotak santan kotak

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis semua bahan hiris bersama kayu manis, bunga lawang sehingga kekuningan. Masukkan rempah kerutuk yang tidak dibancuh dengan air dan goreng rempah kerutuk dengan pantas. Masukkan sedikit air dan masak sehingga rempah benar benar garing dan keluar minyak.

Masukkan daging dan kacau rata sebelum masukkan sedikit air dan masak sehingga daging empuk. Saya masak dahulu daging dengan pressure cooker bagi mempercepatkan ianya empuk.

Setelah daging masak, barulah dimasukkan santan dan masak sehingga mendidih. Masukkan pula gula melaka, kerisik, garam dan asam keping.

Masak sehingga kuah pekat dan pecah minyak. Sesuaikan rasa dan sedia untuk dihidangkan dengan nasi putih, cicah roti atau dimakan dengan apa sahaja.

9. Resepi Daging Begedil



Bahan-Bahan:

Bahan Daging Begedil:

500g daging kisar
1 biji bawang besar, dikupas dan dipotong halus
1 sudu besar herba campuran
2 sudu besar serbuk roti
3 sudu besar BBQ Sauce
½ sudu kecil garam
Bahan A:

1 biji bawang besar, dikupas, dipotong kepada beberapa bahagian.
1 biji lobak, dikupas dan dipotong.
1 biji tomato, dihiris.
Perisa:

3 sudu BBQ Sauce
1 sudu kecil garam
600ml air
Cara-cara Menyediakan:

Masukkan semua bahan bergedil daging dalam mangkuk dan gaul. Kemudian bentukkan menjadi saiz kecil sebelum digoreng dalam minyak panas hingga menjadi garing.
Tuang minyak ke bekas lain dan tinggalkan sedikit dalam periuk. Goreng bawang hingga naik baunya. Masukkan bahan A, daging dan perisa. Kecilkan api biarkan ia masak selama 30 minit.
Selepas itu, ia sudah boleh dihidangkan. Lebih sedap jika ia dimakan bersama roti.

10. Resepi Rendang Daging Cili Hijau


Bahan-bahan

1 kg daging batang pinang
250 ml santan
2 sudu besar kerisik
Garam secukup rasa
2 sudu besar gula melaka
2 keping asam gelugor
2 btng serai-di ketuk
2 helai daun kunyit- buang urat dan hiris halus
1/2 cwn minyak utk menumis
sedikit air jika perlu
Bahan (dikisar)

4 batang serai-hiris halus
1 inci halia
1 inci kunyit hidup
1 inci lengkuas
30 biji cili padi hijau
5 tangkai cili hijau
6 biji bawang merah
1 labu bawang besar
5 ulas bawang putih
Cara-cara Menyediakan:
Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bahan2 kisar hingga naik bau. Masukkan serai yg di ketuk.
Kemudian masukkan daging dan kacau hingga rata. Masukkan sedikit air dan biarkan daging sedikit empuk. Guna api sederhana je masa ni.
Selepas itu masukkan santan, kerisik,asam gelugor,gula melaka dan garam secukup rasa.
Kacau lagi di atas api yang perlahan dan masaklah hingga pekat. Masukkan daun kunyit.
Bila cukup kering, bolehlah diangkat.
Sedia untuk dihidangkan.

11. Resepi Kerabu Daging Ala Thai 


Bahan-Bahan:

300g daging, rebus smpai lembut
1 biji bawang besar, hiris nipis
1 batang serai, hiris nipis
1 biji tomato, hiris nipis
5-7 biji cili padi, hiris nipis
2 sudu besar sos ikan
1 biji limau nipis, ambil jus
3 helai daun limau purut, hiris halus
garam dan gula secukup rasa
Cara Penyediaan:

Hiris daging rebus nipis-nipis dengan cara melintang urat.
Gaulkan daging bersama kesemua bahan di atas.
Masukkan garam dan gula secukup rasa. Lebihkan sedikit gula kerana dapat mengimbangi rasa masam dan pedas.
Tips

Rebus daging sehingga empuk, dan cara untuk melembutkan daging mengikut petua orang-orang tua ialah dengan rebus daging bersama sebatang sudu, atau boleh juga dimasukkan daun nangka atau daun betik.

12. Resepi Nasi Daging Air Asam



Bahan-Bahan:

4 cawan beras basmathi, rendam selama 30 minit dan tos
500 gram daging, potong kiub besar anggaran 3"x4"
5 cawan air rebusan daging
1 cawan sudu cair
1 helai daun pandan, carik dan simpul
2 1/2 sudu besar rempah kurma
1 batang serai, dititik
3 sudu besar minyak sapi
1 -2 sudu besar minyak sayuran
1/2 cawan tomato sup ATAU 1/4 cawan tomato puri
Sedikit kismis hitam
Bahan untuk rebusan daging:
1 sudu besar rempah kurma
2 inci halia, hiris nipis
Air dalam anggaran 7 cawan lebih
Bahan untuk ditumis:
1 biji bawang besar, hiris nipis
5 ulas bawang putih, hiris nipis
3 kuntum bunga lawang
2 batang kayu manis
4 kuntum bunga cengkih
6 biji buah pelaga
Bahan untuk air asam:
1 biji bawang besar, hiris nipis
2 biji tomato, potong kecil
6 biji cili merah, potong kecil
1 inci belacan, dibakar di atas api sehingga wangi
1 mangkuk kecil air perahan asam jawa yang pekat
2 sudu besar sos ikan Thai
3 sudu besar gula
1-2 sudu kecil garam
1 sudu besar kerisik
Sedikit perahan jus limau nipis
Cara Penyediaan:

Cara untuk memasak:
Rebus daging bersama air, halia dan rempah kurma sehingga empuk. Angkat dan ketepikan.
Panaskan minyak sapi dan minyak sayuran di dalam periuk. Tumis bahan tumis bersama 3 sudu besar serbuk kurma, serai dan daun pandan. Kacau sehingga naik bau dan kemudian masukkan beras yang telah ditos. Kacau lagi beras selama 1-2 minit.
Masukkan air rebusan daging bersama susu cair, tomato sup, kismis, daging yang direbus tadi dan juga garam secukup rasa. Kacau sedikit supaya sebati dan tutup. Masak di atas api sederhana. Kaedah yang sama jika anda menggunakan periuk nasi. Pindah ke tapak periuk elektrik pada tahap ini dan biarkan nasi masak.
Setelah masak, gemburkan nasi dengan lembit supaya tidak berketul.
Cara untuk air asam:
Gaulkan kesemua bahan air asam. Biarkan seketika supaya semua bahan air asam sebati.
Tips

Kalau nak dapatkan nasi yang cantik, gunalah beras basmathi yang panjang.

13. Resepi Daging Briyani 



Bahan-Bahan:

1 kg daging lembu, dipotong
3 ulas bawang besar, dihiris nipis
3 sudu besar minyak sapi, atau boleh gantikan dengan minyak masak
4 sudu besar rempah briyani
1/2 cawan bawang goreng
1 senduk kecil tomato puree
3 biji tomato, dihiris
3 sudu besar serbuk badam
1/2 cawan tairu atau susu cair
Bahan untuk dikisar:
4 ulas bawang putih
2 inci halia
4 biji cili hijau
4 biji cili merah
Bahan untuk ditumis:
5 kuntum bunga cengkih
4 kuntum buah pelaga
1 batang kayu manis
Cara Penyediaan:

Gaulkan daging bersama bahan yang dikisar. Perap selama lebih kurang satu jam.
Panaskan minyak, masukkan bahan untuk ditumis dian masak hingga naik bau. Kemudian masukkan rempah briyani dan masak hingga pecah minyak.
Masukkan daging, tomato puree, tomato hiris, bawang goreng dan sedikit daun ketumbar. Kacau seketika hingga sebati.
Masukkan sedikit air dan tairu ataupun susu cair dan serbuk badam. Masak sehingga empuk dan kuah menjadi pekat.

14. RESEPI DENDENG DAGING BERLADO


BAHAN-BAHAN:

500gm daging | rebus dan hiris nipis dan lebar
10 biji cili merah
8 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
1 biji tomato| potong dadu
1 batang serai |ketuk
2cm halia
Minyak masak secukupnya
Garam dan gula secukupnya
Sedikit air rebusan daging

CARA MEMASAK:

Tumbuk kasar bawang merah, bawang putih dan cili merah. Ketepikan.
Panaskan minyak di dalam kuali dan goreng daging yang telah direbus terlebih dahulu hingga garing. Angkat dan ketepikan.
Tinggalkan sedikit minyak di dalam kuali dan tumis bahan yang telah ditumbuk kasar tadi hingga terbit harum.
Setelah itu masukkan daging yang telah digoreng tadi. Tambahkan serai dan hirisan halia. Perasakan dengan garam, dan gula secukup rasa.
Jika suka, tambahkan sedikit air rebusan daging agar tidak kering. Masak hingga semua rempah meresap ke dalam daging.
Angkat dan sedia dimakan dengan nasi panas.

Info chef: Daging direbus terlebih dahulu supaya ia lebih rangup apabila digoreng.

15. Resepi Daging Masak Rendang


BAHAN-BAHANNYA:
2 kg daging lembu pejal, dipotong kiub, cuci dan toskan
2 kuntum bunga kunyit, hiris halus'
2 helai daun kunyit, hiris halus
5 helai daun limau purut
2 liter santan (dari 3 biji kelapa)
Air panas secukupnya
5 camca besar penuh kerisik
4 camca besar rempah kari daging Baba's
1 senduk nasi cili kisar
3 keping asam gelugor
2 camca besar hirisan gula melaka
Garam secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :
2 biji bawang besar, saiz sederhana
18 biji bawang merah
7 ulas bawang putih
10 biji buah keras
1/2 inci belacan
2 inci kunyit hidup
30 biji cili padi
12 batang serai, hiris halus

BAHAN TUMIS :
1 batang kayu manis
2 kuntum bunga lawang
8 kuntum bunga cengkih
4 biji buah pelaga
5 biji bawang merah, hiris halus
2 ulas bawang putih, hiris halus

CARA MEMBUATNYA :

Satukan bahan kisar halus bersama rempah kari, kacau rata hingga sebati. Ketepikan. Panaskan minyak dalam kuali, masukkan bahan2 tumis dan tumis hingga harum, tambah cili kisar dan tumis hingga cili garing. Masukan rempah kari + bahan kisar halus tadi dan masak hingga terbit minyak dan rempah garing, guna api sederhana dan kacau selalu.
Masukkan daging dan kacau rata. Masak hingga daging kecut. Tuang santan, kacau dan biar mendidih hingga pekat. Masukkan garam (sedikit dahulu), kerisik, asam gelugor dan daun limau purut. Kacau rata dan terus memasak hingga sedikit kering. Kalau masa ini daging masih agak keras, tuang sedikit air panas dan sambung masak, guna api kecil.
Masukkan gula melaka dan sedikit lagi garam. Kacau rata dan masak hingga rendang kering tapi masih lembap. Masuk hirisan bunga dan daun kunyit, gaul rata dan masak lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama ketupat, lemang, nasi dan sebagainya.

16. Resepi Daging Bistik


Bahan-Bahan:

1/2 kg daging batang pinang (dipotong kiub)
1/2 kg ubi kentang (dipotong dadu)
4 sudu besar tepung gandum
4 sudu besar marjerin
3 sudu besar minyak masak
1 sudu teh serbuk lada hitam
4 cm kulit kayu manis
Bahan perasa
Kacang pis untuk hiasan
Bahan (kuah):

300 ml air
5 sudu besar sos tomato
3 sudu besar cili boh
1 sudu besar tomato puree
1 kiub stok daging
Bahan (dikisar):

1 biji bawang besar
6 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
Cara-cara Menyediakan:

Gaul daging batang pinang bersama tepung gandum, serbuk lada hitam dan garam.
Perapkan selama 30 minit dalam peti sejuk.
Panaskan minyak serta marjerin dalam kuali sehingga cair.
Masukkan daging tadi dan goreng hingga perang. Angkat dan ketepikan.
Kemudian,masukkan kayu manis serta bahan kisar dalam kuali yang sama dan tumiskan sehingga naik wangi.
Masukkan pula ubi kentang dan kacau rata. Tuang air dan masak hingga kentang separa empuk.
Masukkan daging dan semua bahan2 kuah. Kacau rata dan tutup kuali dan masak dengan api perlahan hingga kentang dan daging empuk.
Setelah itu,masukkan bahan perasa dan taburkan kacang pis sebagai hiasan.
Siap untuk dihidang.

17. Resepi Daging Masak Halia



Bahan Bahan :

Bahan Perapan

2 sudu kecil madu
2 sudu kecil lada sulah
1/2 sudu kecil garam 
3 sudu makan minyak bijan
2 sudu makan sos tiram
2 sudu makan kicap masin
3 sudu makan kicap manis
3 sudu kecil tepung jagung
250-300 Gram Daging

Cara cara Memasak :

Gaul bahan perapan dengan daging dan perap dalam 20-30 Min .
Goreng bawang putih Halia dan cili kering sampai masak .
Masukkan daging perap tadi kacau sebati goreng sekejap .
Masukkan sedikit air dan goreng sampai daging masak dan air kering .
Masukkan daun bawang goreng sekejap terus tutup api dah siap .

18. Resepi Daging Bakar 


Bahan-bahan:

600 gm daging (ambil bahagian yang ada lemaknya sedikit)
1 sudu besar jintan manis
1 sudu besar jintan putih
1 sudu kecil serbuk lada
4 ulas bawang merah
500 ml santan pekat
1 labu bawang besar
Garam

Cara-cara Menyediakan:

Tumbuk bawang putih, bawang merah, jintan manis dan jintan putih.
Campurkan dengan santan, serbuk lada dan garam.
Masukkan daging dan perapkan selama satu jam.
Panggang daging dan semasa membakar percikkan santan menggunakan serai.

19. Resepi Daging Kicap Goreng


Bahan-bahan:
500 gram daging lembu bahagian peha - hiris nipis dan goreng hingga masak
3 biji kentang - kupas, potong dadu, goreng dan toskan minyaknya
2 sudu makan kicap pekat
1 labu bawang besar - potong bulat
1/2 sudu lada putih - tumbuk
secubit garam (jika perlu) dan gula
minyak

Bahan tumisan:
1 inci halia - hiris halus
3 biji bawang putih - hiris 
3 biji bawang merah - hiris
1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan tumisan hingga naik bau dan layu.
2. Jika terlalu kering, tambah sedikit air.
3. Masukkan daging goreng dan kentang goreng.
4. Tambahkan kicap pekat. Gaul rata.
5. Taburkan lada putih, garam dan gula.
6. Kacau sekali lagi dan tutup api.

20. Resepi Daging Goreng Kunyit


Bahan A :

1/2 kg daging dipotong kecil dan nipis.
1 sudu kecil kunyit
1 sudu kecil garam

Bahan B :

1 labu bawang besar dihirit bulat.
1 biji Cili Hijau hiris serong
4 biji Cili Padi (di ketuk)
2 Ulas Bawang Putih (Hiris Nipis)
1 Inci Halia (Hiris Besar)

Bahan C :

Lobak Merah (dipotong nipis panjnag)
Bunga Kobis (dipotong kecil)

Cara-cara Menyediakan:

Gaulkan daging dengan kunyit dan garam. Perap dalam 15 minit.
Masukkan daging diperap tadi dalam kuali dan masukkan air hingga tenggelam dagingnya.
Masukkan sesudu minyak masak-untuk lembutkan daging. Rebus hingga kering airnya
Bila air dah kering, masukkan sedikit lagi minyak untuk menggoreng daging. Bila dah hampir garing, ketepikan daging di hujung kuali.
Masukkan Bahan B diatas, Kemudian goreng bagi naik bau..
Masukkan Bahan C (goreng sampai Lobak Merah dan Bunga Kobis lembut sikit).
Gaul dan ratakan semua bahan dan hidang.

21. Resepi DAGING GORENG THAI STYLE


Bahan-bahan:

-800gm daging 
-5 sb biji ketumbar (kisar / ditumbuk)
-4 ulas bawang putih (tumbuk / hiris halus)
-1 sb lada hitam (dikisar/ditumbuk)
-2 sb sos tiram 2 sudu besar
- Garam secukup rasa
- Mentega

Bahan-bahan untuk sos:

-Serbuk cili Thai
- Gula kabung atau somtam (jika tiada pakai 2sb gula putih)
- 2 sudu beras (goreng / disangai / di kisar halus)
- 2 sb air limau nipis 
- 3 sb air asam jawa 
- Kicap sotong / sos ikan
- 3 ulas bawang merah (hiris nipis)
- Daun ketumbar dan daun bawang

Cara buat :

1) Gaul daging dengan semua bahan kecuali mentega dan bawang putih. Perap selama 30 minit atau 2 jam. (Ada juga yang perap sekejap)
2) Panaskan mentega hingga cair, tumis bawang putih, kemudian masukkan daging perapan. Kacau hingga sebati.
3) Bila air dah kering, ia akan bersatu dengan rempah, kacau sebati. Agak-agak bila dah masak, perlahankan api seketika.
4) Campurkan bahan-bahan sos tadi ke dalam daging dan kacau rata. Bila dah sebati, bolehlah angkat. 

22. Resepi Daging Goreng Berempah


Bahan-bahan:

500 gram daging lembu, potong lebar
3 helai daun limau purut (buang tulang)
2 helai daun salam
2 cm lengkuas (lebih kurang ibu jari), diketuk
2 sudu kecil garam
1 sudu makan gula merah, kikis halus
1500ml santan daripada 1/2 biji kelapa
1 sudu makan air asam (daripada campuran 1 sudu kecil asam jawa dan 2 sudu makan air)
2 sudu makan minyak masak untuk menumis
Bahan (dikisar):

8 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
3 biji cili merah
1 sudu teh ketumbar
2cm halia
1/4 sudu kecil serbuk lada sulah
Cara-cara Menyediakan:

Rebus santan, bahan kisar, daun limau purut, daun salam dan lengkuas sehingga timbul bau.
Masukkan daging lembu, kacau sehingga berubah warna.
Masukkan garam, gula merah dan air asam. Kemudian masak sehingga daging lambut dan rempah meyerap. Toskan.
Goreng daging hingga kecoklatan.
Hidangkan dan makan bersama keluarga.

23. Resepi Daging Masak Kuzi

Bahan-bahan:

1 kg daging di potong 20
4 sudu makan minyak ghee
2 sudu makan susu pekat
½ sudu teh garam
1 Kulit kayu manis,
2 buah pelaga
2 bunga lawang
2 bunga cengkih
750 ml air
Bahan (dikisar):

15 ulas bawang putih
2 inci halia – dikisar
½ biji bawang merah | di buat bawang goreng
4 sudu makan rempah kuzi
½ tin susu cair
3 sudu makan tomato sos
100 gm badam biji | di buang kulit
100 gm kismis
100 gm badam serbuk
Cara-cara Menyediakan:

Panaskan minyak ghee di dalam kuali.
Tumis kulit kayu manis, buah pelaga, bunga lawang dan bunga cengkih.
Masukkan daging dan air, biarkan daging masak sehingga empuk. Jika air kering tambahkan air lagi sehingga empuk.
Kemudian masukkan serbuk rempah kuzi dan sedikit air.
Apabila naik minyak masukkan bawang goreng yang di kisar, badam biji, kismis, tomato sos, susu cair, susu pekat dan garam. Gaul sebati sehingga pekat.
Apabila kuah sudah pekat masukkan pula serbuk badam yang digaul rata.
Angkat dan sedia dihidangkan.

24. Resepi Daging Masak Merah


Bahan-bahan:

1 kg daging
1 labu bawang besar
2 ulas bawang putih
3 tangkai cili merah
Segenggam cili padi
1 batang carot
10 tangkai cili kering di blend dengan 3 bji bawang merah dan 3 biji ulas bawang putih
2 sudu makan sos cili
2 sudu makan sos tiram
Kicap secukupnya

Cara:

1kg daging dihiris nipis, direbus dengan pewarna merah
Daging yang dah direbus, digoreng pula
Tumis bahan bahan di atas
Kemudian masukkan bahan bahan rencah
Tabur daun sup sebagai hiasan dan siap untuk di ngappp

25. Resepi Daging Masak Dendeng


Bahan-Bahan:
1kg daging
10 ulas bawang merah | dikisar halus
5 ulas bawang putih | dikisar halus
3sm lengkuas | dikisar halus
3sm halia | dikisar halus
5 batang serai | dikisar halus
5 sudu cili giling | dikisar halus
Kunyit sedikit | dikisar halus
2 helai daun kunyit | dihiris halus
1 sudu makan ketumbar | disangai dan dikisar halus
1 sudu makan jintan manis | disangai dan dikisar halus
1 sudu makan jintan putih | disangai dan dikisar halus
1kg santan pekat
50gm gula Melaka
3 sudu makan kerisik
15ml air asam jawa
Garam secukup rasa

Bahan Tumis:

2 batang kayu manis
4 kuntum bunga lawang
5 batang bunga cengkih
6 biji buah pelaga

Cara:

Gaulkan daging dengan ketumbar, jintan manis dan jintan putih yang telah dikisar, perap semalaman.
Setelah diperap, masukkan daging yang diperap ke dalam kuali. Masukkan sedikit air dan masak dengan api perlahan hingga daging empuk. Angkat dan ketepikan.
Kemudian, panaskan minyak dalam kuali dan tumis bahan-bahan yang dikisar bersama kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih dan buah pelaga hingga naik bau atau pecah minyak.
Selepas itu, masukkan daging dan gaul rata. Masukkan santan dan kerisik, kacau tanpa henti dengan api yang kecil.
Masukkan air asam jawa, gula Melaka, daun kunyit dan kacau hingga kering. Bila rendang sudah kering, baru tambah garam secukup rasa.
Hidangkan dan sedia dinikmati.

26. Resepi Daging Masak Hitam


Bahan-bahan:

1 kg daging
1/2 botol kecil kicap pekat Jalen warna merah
Gula pasir/gula Melaka
1 sudu kecil air asam jawa
1 Bawang besar mayang – hiasan
Bahan (dikisar):

10 batang serai
10 tangkai cili kering – boleh tambah jika suka pedas
Sejengkal halia – 4 ke 5 inci
3 biji bawang besar kuning
6 biji buah keras
1 labu bawang putih
Cara-cara Menyediakan:

Panaskan minyak dan masukkan daging dan dikacau rata.
Kemudian masukkan bahan kisar dan semua bahan lain. Biarkan masak sehingga daging lembut dan pecah minyak.
Akhir sekali masukkan air asam jawa dan gula serta garam. Jika suka, masukkan sekali bawang besar hiris sebagai hiasan. Bolehlah diangkat dan sedia untuk dihidangkan.

27. Resepi Daging Masak Kurma



BAHAN-BAHAN:

500 gm daging | dihiris nipis
50 gm serbuk kurma
2 biji cili hijau | dibelah dua
2 kuntum bunga lawang
2 cawan santan
2 ulas bawang kecil | dihiris
2 ulas bawang putih | dihiris
1 ulas bawang besar | dihiris
1 batang kulit kayu manis
Sedikit air
Minyak masak
Garam secukup rasa

CARA MEMASAK:

1. Rebus daging hingga lembut dan ketepikan.
2. Tumiskan kulit kayu manis, bunga lawang, bawang kecil, bawang besar dan bawang putih sehingga berbau harum.
3. Kemudian masukkan serbuk kurma yang telah dibancuh dengan sedikit air.
4. Tumis seketika sehingga pecah minyak dan kemudian masukkan daging yang telah direbus tadi.
5. Gaul rata sebelum dimasukkan santan, cili hijau dan perasakan dengan garam.
6. Biarkan mendidih dan kuah agak pekat.
7. Sedia untuk dihidang.

28. Resepi Daging Rendang Masak Cili Api


Bahan-Bahan

1kg daging dipotong nipis
Segenggam cili api * (aku letak sikit je sebab anak2 x suka pedas)
2 batang serai *
1 biji bawang besar *
4 ulas bawang putih *
1 inci halia *
1 inci lengkuas *
Sedikit kunyit hidup * (* semuanya dikisar halus)
1 batang serai diketuk
1 cawan santan atau secukupnya
Kerisik secukupnya
Gula melaka atau kalau nak color kuning guna gula pasir
Garam
Air asam jawa
3 helai daun limau purut
Sedikit daun kunyit di potong halus

Cara-Cara

1) Rebuskan daging bersama sedikit air sehingga kering
2) Masukkan bahan-bahan kisar dan serai. Gaulkan dan kemudian masukkan air secukupnya. Kacau lagi sehingga daging hampir empuk
3) Masukkan santan, garam, gula, daun kunyit dan daun limau purut. Kacau lagi
4) Akhir sekali, masukkan air asam jawa dan kerisik. Kacau lagi gunakan api perlahan
5) Masak hingga kuah kering atau ikut selera masing2

29. Resepi Daging Goreng Berempah



Bahan-bahan :

500gram daging dihiris dadu/nipis
serbuk kunyit
garam
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
3 ulas cili padi
satu inci halia
serbuk cili ( jika suka )
serbuk kari daging/ayam ataupun serbuk kari kicap
bahan perasa/lada sulah
serbuk jintan manis/jintan putih ( jika suka )

Cara-cara :

1. Perapkan daging dengan rempah kunyit dan garam kemudian goreng hingga air kering dan daging menjadi garing.
2. Alihkan ke pinggan, kemudian pada kuali yang sama, tambahkan minyak, dan masukkan bawang putih,bawang besar,halia , cili padi yang telah dihiris, goreng hingga garing. Masukkan daging goreng tadi dan serbuk kari dan gaul rata.
3. Hidangkan bersama nasi panas.

30. Resepi Daging Masak Kandar


Bahan-bahan :

1 kilo daging
20 ulas bawang kecil (dihiris)

Bahan yang perlu dibasuh dan direndam sampai kembang :

1 sudu besar jintan putih
1 sudu besar jintan manis
1 batang kulit kayu manis
4 kuntum bunga lawang
7 biji buah pelaga
10 kuntum bunga cengkih
15 tangkai cili kering (direbus)
2 labu bawang besar
1/2 labu bawang putih
2 inci halia (kesemua ini dikisar bersama bahan yg direndam diatas)

***bahan-bahan yang direndam, airnya itu kisarkan sekali. Jangan buang airnya.

1 cawan sos tomato
1 cawan kicap pekat
2 sudu besar kerisik
4-5 tangkai daun kari
Sedikit gula, garam, kiub ayam/ daging

Cara-cara :

1) Tumis bawang dan daun kari hingga kekuningan
2) Masukkan bahan-bahan kisar dan tumis hingga garing. Kemudian masukkan daging. Kecilkan api biarkan sehingga air daging hampir kering dan ketika daging hampir lembut masukkan kicap, sos tomato, kerisik, gula, garam, kiub dan masak sehingga kering.
3) Kalau suka boleh ditambah bawang besar yang dipotong bulat. Kemudian masukkan diakhir sekali.

31. Resepi Daging Salai Masak Lemak Cili Api


Bahan-Bahan:

Bahan-bahan utama :
1 kg daging salai
15 biji belimbing buluh
4 batang serai dititik
Semangkuk santan segar
3 keping asam gelugor
Bahan-bahan kisar :
4 ulas bawang merah
Segenggam cili padi kampung (lebih pun boleh)
1 inci belacan
1 inci halia
2 inci kunyit hidup

Cara-cara :

Masukkan kesemua bahan kisar kedalam periuk berserta daging salai dan renih sebentar sambil digaul dengan sudip.
Tuangkan santan kedalam periuk bersama serai dan asam keping. Sentiasa kacau
Bubuh garam dan serbuk perasa jika suka.
Apabila mendidih, masukkan pula belimbing dan kacau rata. Masak diatas api perlahan sehingga belimbing lembut.

32. Resepi Daging Masak Kari Kurang Pedas

BAHAN-BAHANNYA :

600 gram daging batang pinang, hiris nipis, cuci dan toskan
4 biji kentang saiz sederhana, kupas belah 4 setiap 1 dan rendam
1 biji tomato, belah 6
1 keping asam gelugor
2 camca besar kerisik
1 camca besar cili kisar
2 1/2 camca besar penuh rempah kari daging (mat guna jenama Baba's)
1 liter santan cair
300 ml santan pekat
1 camca besar gula melaka
Garam secukup rasa

BAHAN TUMIS :

1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga
3 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
2 tangkai dan kari, dilurut

BAHAN KISAR HALUS :

7 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
3/4 inci kunyit hidup
2 keping hirisan nipis lengkuas

CARA MEMBUATNYA :

Bancuh rempah kari bersama bahan2 kisar halus hingga menjadi pes. Panaskan minyak dalam periuk, masukkan bahan tumis dan tumis hingga harum. Tambah cili kisar dan tumis hingga cili garing. Masukkan rempah kari dan tumis hingga pecah minyak, guna api sederhana dan dikacau selalu.
Masukkan daging dan kacau rata. Masak hingga daging kecut. Masukkan kentang, gaul rata dan tuang santan cair. Biar mendidih dan masak hingga kentang empuk. Masukkan asam gelugor dan santan pekat. Kacau rata.
Tambah garam secukup rasa dan juga gula melaka, masak sekejap. Tambah tomato, kacau rasa dan jika ok, matikan api. Biar tomato masak dalam kuah kari tadi. Hidangkan.

Jik anda ingin dapatkan resepi masakan yang lain, boleh teruskan ke menu seterusnya:


Untuk mencuba resepi yang lain, anda boleh lihat dibawah ini :

0 Comments