Advertisement

Main Ad

22 Resepi Biskut Raya 2020

Assalamualaikum wbt,

Pada kali ini mommy nak berkongsi 22 resepi biskut raya 2020. Biksut moden, sedap dan eksklusif bila di makan di hari raya bersama keluarga. Memandangkan raya kali ini, kita tidak dibenarkan untuk sesi kunjung mengunjung, marilah kita buat dan makan sahaja. Hihi


22 RESEPI BISKUT RAYA 2020



1. Resepi Chocolate Mint Thumprint Cookies





Bahan : 
- 113 gram unsalted butter (aku pake yang salted) 
- 50 gr gula pasir halus 
- 1 butir telur 
- 1/2 sdt vanila bubuk 
- 130 gr terigu all purpose (aku nggak punya jadi pake terigu dicampur 1/2 sdt baking soda dan 1/2 sdt baking powder) 
- 1/8 sdt garam 

Topping : 
- dark cokelat 
- mint cokelat 

cat : terigunya aku tambahkan sampai bisa dipulung karena kelembekan. Adonan aku beri sedikit pewarna hijau. 

Cara membuat : 

  1. Kocok mentega, vanili dan gula sampai agak mengembang. Tambahkan telur, kocok sampai rata. Tambahkan sedikit pewarna hijau. 
  2. Masukkan tepung, baking soda dan baking powder. Aduk sampai bisa dipulung.
  3. Bentuk bulat-bulat lalu letakkan di talam. Beri jarak.
  4. Panggang dengan suhu oven 250 F atau 150 C selama 7 menit. 
  5. Keluarkan. Tekan tengah kue dengan melon baller. Selesaikan sampai habis.
  6. Masukkan kembali dalam oven. Lanjutkan memanggang sampai matang dan garing sekitar 10-15 menit.
  7. Angkat, dinginkan.
  8. Lelehkan dark cokelat dan mint cokelat secara terpisah. Semprotkan/sendokkan sedikit cokelat leleh ke tengah kukis. Beri cokelat mint tengahnya. Tarik garis sedikit di bagian mint cokelatnya hingga terbentuk hati. Dinginkan. Simpan dalam wadah kedap udara. 
Resepi Asal : Hesti

2. Resepi Green Tea Butter Cookies



Bahan-bahan
1 1/2 cawan tepung serba guna
2 1/2 sudu besar serbuk teh hijau matcha
3/4 cawan mentega tanpa garam, pada suhu bilik
3/4 cawan gula pasir
1/2 sudu kecil garam
1 biji telur
1 cawan coklat putih cincang, (170 g)
2 sudu kecil gula-gula putih atau perak kecil atau gula kasar

Cara-Cara:
1. Ketuhar PREHEAT hingga 350F. Baris 2 lembaran penaik besar dengan perkamen. Pasangkan beg pastri besar dengan hujung bintang terbuka # 9 atau besar. Ayak tepung dengan matcha dalam mangkuk sederhana.
2. Pukul mentega, gula dan garam dalam mangkuk besar, menggunakan pengadun elektrik pada suhu sederhana tinggi, hingga gebu. Pukul telur. Kurangkan kelajuan hingga rendah dan pukul sedikit demi sedikit dalam campuran tepung hingga sebati. Doh akan tegas.
3 SPOON adunan ke dalam beg pastri. Paip ke dalam bentuk cangkang besar (lebar 1 inci) selebar 1 inci di atas kepingan yang disediakan dengan menekan dengan kuat dan biarkan kipas adunan keluar sebelum menarik beg ke arah anda untuk membentuk titik. Sejukkan selama 10 hingga 15 min.
4. Panggang sehingga bahagian atas kuki kukuh, 15 hingga 18 minit. Sejukkan di atas kepingan selama 5 minit. Pindahkan ke rak untuk menyejukkan sepenuhnya. Ulangi.
5. CUCI coklat dalam mangkuk selamat gelombang mikro di atas medium, kacau setiap 20 saat, hingga cair sepenuhnya dan sebati. Celupkan titik setiap kuki ke dalam coklat, menghilangkan kelebihan di tepi mangkuk. Letakkan di atas kepingan berlapis perkamen dan taburkan bola gula-gula di atas coklat. Sejukkan sehingga coklat pekat, 30 min. Simpan kuki dalam bekas kedap udara sehingga 1 minggu atau beku sehingga 1 bulan.

Resepi Asal : Chatelaine

3. Resepi Tart Nutella

Resipi (kaedah diadaptasi dari Nur Huda)

Bahan-Bahan:
175g mentega masin
45g susu pekat
260g tepung biasa
Nutella

Cara-Cara: 
1. Campurkan mentega dan susu pekat dalam pengadun berdiri sehingga sebati.

2. Masukkan tepung dan campurkan dengan kelajuan rendah hingga campurannya seperti biji-bijian beras. Tukar ke spatula dan campurkan dengan tangan hingga adunan lembut yang halus dan tidak rapuh.

3. Balut dengan cling wrap dan rehatkan di dalam peti sejuk selama 20 min.
4. Bentuk bola 10g dan tekan menggunakan acuan tart.

5. Bakar kerang tart pada suhu 160 darjah selama 10 - 15 minit. Apabila tiba masanya, keluarkan cengkerang dan biarkan sejuk sedikit.
6. Semasa tempurung tart sedang membakar, letakkan 4-5 sudu besar Nutella dalam piping bag. Sekiranya Nutella terlalu lembut, dinginkan di dalam peti sejuk selama kira-kira 10-15 minit. Periksa dan rasakan ketegasan, jangan biarkan Nutella mengeras terlalu banyak. Elakkan menggunakan bahagian atas botol baru yang sangat cair dan sukar disalurkan.

7. Paip Nutella ke tart. Kembali bakar pada suhu 130 darjah C dengan kipas selama kira-kira 15 minit. Bakar pada suhu 150 darjah C selama 5 minit lagi. Sekiranya anda melihat Nutella mencair dan retak teruk semasa anda menaikkan suhu, maka ketuhar anda terlalu panas, sesuaikan suhu.

8. Biarkan sejuk, kemudian masukkan ke dalam bekas kedap udara. Anda juga boleh menyejukkannya.

Resepi Asal : Oladybakers

4. Resepi Pandan Butter Cookies

Bahan-Bahan A:

120g mentega, suhu bilik
35g gula perang
4 sudu kecil jus pandan buatan sendiri pekat
140g tepung biasa
1/8 sudu kecil garam
¾ sudu kecil serbuk penaik

Resepi Kuih Mentega Pandan # 2


Yiedls: Lebih kurang 90 Cookies

Bahan-Bahan B:

170g mentega, suhu bilik (potong lebih kecil dan biarkan selama 15 minit)
60g gula perang (Sila tambah lebih banyak gula jika anda lebih suka manis)
1 telur (Telur besar, 60g ke atas)
6 sdt jus pandan buatan pekat (campurkan 200 ml air dengan 20 daun pandan, perah jusnya dan biarkan di dalam peti sejuk selama 2 hingga 3 malam dan gunakan jus pekat bawah)
200g tepung biasa
¼ sudu kecil garam
1 1/2 sudu kecil serbuk penaik

Peralatan:
Dulang pembakar, beg paip dan hujung bintang terbuka # 21

Cara-Cara:
Panaskan ketuhar hingga 180C. Gariskan dulang pembakar dengan kertas perkamen. Mengetepikan.
Ayak tepung dan serbuk penaik ke dalam mangkuk, kacau garam. Mengetepikan.
Dalam mangkuk pengadun elektrik, pukul bersama mentega dan gula merah hingga gebu dengan alat pengayuh. Hancurkan telur untuk Resipi 2 dan pukul hingga sebati.
Turunkan kelajuan, masukkan jus pandan dan gaul rata.
Secara beransur-ansur masukkan campuran tepung dan gaul hingga membentuk doh halus.
Pindahkan doh ke beg piping yang dilengkapi dengan hujung bintang terbuka # 21 dan paip doh menjadi bentuk cincin.
Bakar pada oven yang telah dipanaskan selama 10 - 12 minit, atau hingga kekuningan.
Biarkan sejuk di atas dulang pembakar selama 5 minit sebelum dipindahkan ke rak wayar sehingga sejuk sepenuhnya. Simpan di dalam bekas kedap udara.
Nota:

Apabila resipi meminta mentega suhu bilik, ia merujuk kepada mentega yang lembut dan lentur, tetapi tidak kelihatan berkilat atau berminyak. Ia masih sejuk untuk disentuh dan tidak panas. Semasa mentega dan gula di peringkat krim, ia akan membuat poket udara di dalam mentega dan akan menghasilkan kue atau roti ringan. Sekiranya mentega suam, ia tidak akan membuat poket udara dan menjadikan kuki anda lebih keras.

Resepi Asal : Bakewithpaws

5. Resepi Semprit Susu

Bahan
125 gr marjerin
80 ml susu pekat manis
200 gram tepung jagung
Topping: keju parut

Langkah
Campurkan marjerin, susu pekat manis dengan garpu atau spatula
Masukkan tepung jagung, kacau rata
Sediakan loyang, tanpa mengolesnya, jarum suntikan dan letakkan di atasnya
Langkah susu suntik memasak 3 foto
Bakar di dalam ketuhar 100 darjah celcius selama lebih kurang 28 minit. Atau sesuaikan oven masing-masing. Gunakan rak tengah supaya tidak mudah terbakar.
Kaaaan sederhana .. terutamanya jika anda datang malas, tetapi mulut anda ingin mengunyah. Ya, ini, betul.

6. Resepi Semprit Coklat

Bahan-Bahan:
300 gr margarin [saya, 200 gr margarin + 100 gr butter]
350 gr tepung terigu protein rendah
50 gr cokelat bubuk
2 butir kuning telur
200 gr gula halus
1 sdt vanilla
Chocolate chips untuk hiasan

Cara-Cara:
Kocok mentega dan gula bubuk sampai lembut. Masukkan kuning telur satu persatu, kocok lagi sampai tercampur rata. Masukkan terigu, coklat bubuk dan vanilla yang sudah diayak, aduk rata. Masukkan adonan kedalam plastik segitiga, cetak menggunakan spuit bintang nomor 4B. Beri hiasan chocolate chips ditengahnya. Panggang dengan suhu 140 derajat Celsius  selama kurang lebih 30 menit atau sampai matang dan renyah.


7. Resepi Biskut Semperit Susu Cheese






Bahan-bahan: 
 200g susu pekat manis - sedang elok manisnya 
 250g butter, lembut tapi jangan terlalu lembik.  
500g -  540g tepung jagung apa-apa brand yang sesuai**  
120g cheese tatura - biarkan dlm 10 minit

  Cara-cara :  
Gaul sebati susu pekat manis, butter dan cheese menggunakan senduk kayu 
Masukkan tepung jagung sedikit demi sedikit, sambil digaul sebati untuk medapatkan tekstur doh yg kita mahu. 
Picitkan atas dulang yang dialas baking paper @ dioles dengan mentega. 
 Letakkan choc chips atau ceri yg dipotong kecil2 atasnya .
 Bakar dalam oven yang dipanaskan terlebih dahulu, 170C selama 25  minit atau hingga bawah @ctepi biskut nampak mula keperangan.  
Sejukkan & simpan didalam bekas kedap udara.  

Tip:   
Untuk biskut, tak perlu dipukul sampai kembang seperti membuat kek, kecuali ia dinyatakan dalam resepi.  
Ini kerana apabila butter dan gula @ susu pekat manis dipukul hingga kembang @ gebu, kita masukkan udara ke dalam adunan.  
Apabila adunan ini dibakar, udara dalam adunan akan mengembang dan ini akan menyebabkan biskut turut mengembang.   

Resepi Asal : Mas-dapur

8. Resepi Biskut Semperit Susu Pelangi



bahan-bahan
1 buku buttercup
3/4 @ 1 cawan gula halus
1 bji telur kuning
1 sudu teh esen vanila

1 cawan tepung ubi,*
2 cawan tepung kastad,*
2 cwan tpg gandum *( ayak semua tepung*) - zila kurangkan sedikit tepung gandum.

manik halus
sedikit pewarna pink.

Cara-caranya
  1. Pukul gula dan butter hingga kembang...kemudian masukkan telor kuning dan esen vanila...pukul sekejap je..janji sebati.....
  2. kemudian masukkan tepung2 yg telah diayak....gaul sebati guna tangan...buat hingga menjadi doh. doh tak terlalu lembik dan tak keras...pandai2 la agakye....kalau doh lembik tambah tepung gandum lagi...kalau doh berderai..tambah lagi butter...kemudian bahagi 2 doh dan letak satu pewarna pink dan satu warna asal. uli hingga warna rata. rehatkan doh dlm 15 minit kemudian baru leh terap.
  3. panaskan oven suhu150c...kemudian terapkan doh atas dulang..
  4. paip doh guna acu samperit. 
  5. taburkan manik hiasan dan bakar.
Resepi Asal : Zila

9. Resepi Cookies Red Velvet Chocolate

                                                
     
Cookies Red Velvet Choc
Bahan-bahan:
120g tepung biasa (saya menggunakan tepung teratas.)
50g tepung beras
1 sudu besar serbuk koko
120g marjerin jenama Planta (saya menggunakan mentega tanpa garam & menambah 1/2 sudu kecil garam.)
10g ghee (mentega yang dijernihkan)
100g gula kastor
1 kuning telur
50g kacang almond (Dipanggang plada suhu 170 darjah C selama 5 minit.)
1/2 sudu kecil esen vanila
1/2 sudu besar pewarna merah (saya menggunakan 1 sdt pewarna makanan buatan cochineal red brand.)
Cip coklat putih 30g (saya menggunakan 60g.)
Cip coklat 30g (saya tidak gunakan.)

Kaedah:
1. Satukan kedua tepung & serbuk koko. Ayak & ketepikan.
2. Dalam mangkuk pengadun, satukan margerin (mentega), ghee & gula kastor & pukul hingga pucat.
3. Masukkan kuning telur & kacau rata.
4. Masukkan esen vanila & pewarna & gaul hingga sebati.
5. Masukkan tepung & serbuk koko. Campurkan menggunakan sudu kayu atau spatula sehingga adunan terbentuk.
6. Akhir sekali, masukkan kacang almond, separuh coklat & separuh kepingan coklat putih.
7. Tuangkan sedikit adunan ke atas loyang yang berlapis. Teruskan sehingga selesai.
8. Hiaskan bahagian atas dengan baki coklat yang tinggal.
9. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 150 darjah C selama kira-kira 20 minit. (Saya bakar selama lebih kurang 30 minit.)
10. Setelah dibakar, pindahkan kuki ke rak dawai & biarkan sehingga sejuk sepenuhnya. Simpan dalam bekas kedap udara.

Resepi Asal : Fuzzymazi

10. Resepi KOPI KELAPA (Biskut Kelapa)


Dihantar oleh MamaFaMi
Sumber: Ibu tersayang

Bahan-bahan:

5 oz marjerin (saya pakai Planta, sekarang dan selamanya ... leh boleh komisen tak promosikan ni? Hihi)
Gula kastor 4 oz
1 kuning telur
1/2 sudu teh esen vanila
2 oz kelapa parut goreng (untuk rasa lebih enak, jangan gunakan kelapa kering)
1/2 sudu teh serbuk penaik
Tepung 9 oz
Cukup coklat masak cair untuk gerimis (ini mama je pepandai buat .. saja nak kasi mekap sket kat biskut tu)

Kaedah:

1. Masukkan marjerin dan gula ke dalam mangkuk pengadun. Kacau sehingga sebati.
2. Masukkan kuning telur dan esen vanila. Gaul sebati.
3. Masukkan kelapa parut. Masukkan serbuk penaik. Campurkan.
4. Masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga anda mendapat doh yang lembut. Anda mungkin memerlukan lebih sedikit tepung daripada yang dinyatakan dalam resipi.
5. Gulungkan doh setebal 1 cm dan potong menggunakan pemotong kue pilihan anda.
6. Susun dalam dulang dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 160 C selama 20 hingga 25 minit.
7. Setelah sejuk, gerimis dengan coklat masak cair.

Catatan: Dengan hormat dari Kjee. Terima kasih Kjee tersayang ... muah ....

9 ozs = + - 255gms
5 0zs = + - 141gms
2 ozs + + - 56gms

11. Resepi ALAMANDA BAR COOKIES

                                 

By: Chef Asma 
Dari : Buku Festive Cookies
Rujukan : Bdaria

Bahan A 
125 gm butter
100 gm margerin
80 gm shortening atau lemak sayuran 
80 gm gula kaster
2 sudu teh cappucino emulco

Bahan B ~ diayak
350 gm tepung gandum
1/4 sudu teh serbuk penaik atau baking powder
40 gm tepung jagung
40 gm tepung kentang
1 sudu besar susu tepung

Bahan C
100 gm koko-crunch ~ dikisar
40 gm kacang tanah ~ dipanggang dan dikisar
100 gm coklat rice

Hiasan
Kuning telur
Coklat masakan putih ~ cairkan kaedah double boiler
Coklat masakan gelap ~ cairkan kaedah couble boiler

Pukul bahan A sehingga sebati
Masukkan bahan B sedikit demi sedikit
Masukkan bahan C dan uli sehingga menjadi doh yang lembut
Rehatkan doh selama 15 minit.
* Doh agak sedikit lembik tapi bila dah direhatkan selama 15 minit doh dah sedikit OK

Sediakan loyang pembakar dan oleskan dengan sedikit buter
Panaskan oven pada suhu 150C 
Canaikan doh di atas 2 lapik plastik supaya doh tidak melekat-lekat
Terap doh dengan penerap biskut
Susun doh di dalam loyang pembakar
Sapukan kuning telur di atas permukaan doh
Bakar dalam oven pada suhu 150C selama 15 ~ 20 minit atau sehingga doh masak sempurna
Sejukkan doh setelah masak

Hiaskan doh dengan coklat masakan putih dan gelap yang telah di cairkan
Biarkan coklat mengeras sebelum di simpan di dalam bekas kedap udara. 

12. Resepi Almond London Rangup 


Resepi asal: Noor Masri

Bahan-bahan:
250gm mentega
100gm gula kaster
50gm nestum(kalau nak kisar boleh, tak kisar pun ok)-akak kisar halus
100gm tepung jagung
200gm tepung gandum(secukupnya) - akak guna tepung redrose dan menambah 30g lagi utk mendptkan doh2 yg sedang elok
Kacang badam secukupnya (dipanggang)
1 sudu teh esen vanilla - resepi asal tak ada, ni akak tambah
Almond nib secukupnya sbg hiasan.
Coklat masakan
Papercup

Cara2 membuatnya:

1)  Putar mentega dgn gula hingga sebati
2) Masukkan nestum dan putar(sekejap shj) hingga adunan sebatii
3)  Masukkan tepung jagung dan gaul hingga rata
4)  Masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit hingga adunan menjadi doh yang lembut
5)  Rehatkan dlm 15 minit & ditudung dgn kitchen towel yang lembap
6)  Ambil sedikit doh dan isi badam dan bentukkan samada bulat atau bujur.
7)  Bakar pada suhu 170 dlm 20 - 25 minit

Untuk salutan coklat:

1)  Cairkan coklat masakan menggunakan kaedah double-boiling.  Bila coklat dah cair, celupkan biskut menggunakan penyepit dan masukkan terus dlm papercup dan tabur sedikit almond nib diatasnya.

2)  Buat hingga habis dan biarkan coklat beku, baru dimasukkan dlm container kedap udara.

13. Resepi Cornflakes Coklat Badam

                                   

Bahan-Bahan:

  • 150 gram cornflakes
  • 150 gram coklat bar
  • 50 gram badam cincang
  • 1-2 sudu besar shortening, gantikan dengan mentega pun boleh

Cara Penyediaan:

  1. Panaskan oven dan bakar badam cincang dengan suhu 170°C selama 10-15 minit atau sehingga badam masak sempurna. Angkat dan sejukkan.
  2. Tuang cornflakes di dalam mangkuk besar dan ramas kasar sedikit supaya senang disudukan ke dalam cawan kertas nanti.
  3. Cincang kasar coklar bar supaya mudah cair. Kemudian cairkan coklat bersama shortening menggunakan kaedah double boiler dan kacau hingga betul-betul sebati.
  4. Tuang coklat cair ke dalam mangkuk cornflakes dan gaulkan bersama badam cincang sehingga sekata. Sudukan ke dalam papercup.
  5. Taburkan dengan sprinkles atau gula hiasan ketika coklat masih cair supaya senang melekat. Sejukkan dan simpan di dalam bekas kedap udara.
  6. Tips:

    • Kaedah double boiler - masak air di dalam periuk 1/3 penuh sehingga mendidih. Letakkan mangkuk stainless steel atau kaca tahan panas di atas permukaan periuk. Mangkuk akan panas dari steam.
14. Resepi Chasew Nut Chocolate Cookies



Kue Coklat Kacang Mete
Resepi oleh Zaleha Osman.

Kuki:
4 oz mentega
Gula serbuk 2 oz
1/2 sudu kecil esen vanila
Kacang mete 3 oz (saya bakar sedikit & biarkan sejuk sebelum menambah campuran.))
Tepung tepung 4 oz (saya menggunakan tepung biasa.)
Blok coklat 2 oz - parut

Topping:
coklat renchoco / mohrenglanz atau coklat sebatian apa pun - dicincang (saya menggunakan Selbourne.)

Letakkan coklat cincang dalam mangkuk kalis api. Letakkan mangkuk di atas periuk air mendidih. Kacau coklat hingga cair. Pastikan bahagian bawah mangkuk tidak menyentuh air. Juga, pastikan tidak setitik air masuk ke coklat kerana itu akan mempengaruhi konsistensi coklat. Setelah cair, angkat mangkuk dari periuk & lap bahagian bawah mangkuk sehingga kering.

Kaedah:
Satukan mentega, gula & vanila dalam mangkuk & gaul hingga campuran menjadi pucat.
Masukkan kacang mete, tepung & coklat parut. Gaul hingga sebati.
Tutup mangkuk dengan plastik & biarkan sehingga doh berehat selama setengah jam.
Bentuk doh menjadi bebola. Letakkan setiap bola ke pelapik kek foil mini & tekan sedikit. (Catatan: ukuran bola harus sedemikian rupa sehingga, setelah dibakar, kuki akan mengisi sekitar 3/4 penuh. Kuki akan naik sedikit setelah dibakar.) Bakar pada suhu 180 darjah C selama kira-kira 20 minit. Angkat dari oven & biarkan sejuk.
Tuangkan coklat cair ke atas kuki & biarkan hingga coklat mengeras. Sekiranya anda mahu, anda boleh menaburkan jimmy berwarna-warni atau kacang mete panggang yang dicincang di atas coklat. Anda juga boleh meletakkan kuki di dalam peti sejuk selama kira-kira 5 minit, tetapi tidak lebih dari 10 minit, untuk mempercepat proses pengerasan.
Simpan kuki dalam bekas kedap udara pada suhu bilik.

15. Resepi Amos Cookies yang terkenal
mengikuti versi Mbak Regina

                                                         

115 gr mentega, sejuk dan potong dadu
100 gram gula kastor
90 gram gula perang
1 biji telur
1/2 ekstrak vanila
100 gr oat, kisar hingga serbuk halus, diayak
125 gr tepung biasa
1/4 sudu kecil garam
1/2 sudu kecil serbuk penaik
1/2 sudu kecil baking soda
150 gr badam, dicincang kasar
150 gram cip coklat susu
Bar coklat susu 90 gr, parut halus

arah:

krim mentega dan gula dalam mangkuk besar hingga ringan dan gebu.
masukkan telur dan vanila, pukul hingga sebati.
masukkan tepung, garam, serbuk oat, baking soda, dan serbuk penaik. gaul hingga sebati. jangan terlalu mencampurkan kerana kuki boleh menjadi keras tekstur.
masukkan campuran coklat dan kacang, gaul hingga sebati.
biarkan doh di dalam peti sejuk selama lebih kurang 20 minit.
panaskan ketuhar hingga 180 darjah C.
letakkan kertas penaik di atas kepingan cookie.
ambil kira-kira 1/2 sudu kecil setiap campuran dan letakkan di atas kepingan cookie. biarkan bebola doh tetap tinggi sehingga akan menjadi lebih rangup.
bakar selama lebih kurang 10 minit.
kembalikan baki doh ke dalam peti sejuk sementara menunggu batch keluar dari oven.
sejukkan pada dulang penyejuk.
simpan dalam bekas kedap udara.

16.  Resepi Biskut Kacang Hazel

                                          

Ramuan / Bahan

400 gm mentega
210 gm gula aising
480 gm tepung gandum
110 gm kacang hazel (dikisar) 80 gm kacang hazel (untuk hiasan)
½ sudu teh esen vanila
1 biji putih telur 

Cara-cara

Panaskan ketuhar pada suhu 170 darjah Celcius dan siapkan dulang pembakar.

Putar mentega dan gula aising hingga kembang, kemudian masukkan putih telur dan putar lagi hingga adunan bergaul mesra.

Masukkan tepung gandum dan kisaran kacang hazel, kemudian gaul mesrakan adunan.

Sejukkan di dalam peti sejuk selama 15 minit.

Masukkan doh ke dalam acuan dan tekan acuan ke atas dulang pembakar. Taburkan kacang hazel pada atasnya dan bakar selama 15 hingga 20 minit.
17. Resepi Biskut Raya Sarang Semut





18. Resepi Biskut Raya 4 Bahan


19. Resepi Biskut Tart Nenas




21. Resepi Biskut Badam Ball Yummy


22. Resepi Biskut Butterscotch Cookies

Post a Comment

1 Comments