Assalamualaikum wbt,

Beberapa hari lepas, saya terjumpa satu video yang dikongsikan oleh pasangan Indonesia yang mana mereka berjumpa dengan Mufti Menk atau nama sebenarnya Ismail bin Musa Menk dan juga merupakan seorang Mufti dari Negara Zimbabwe. 

Pasangan tersebut mengambil kesempatan untuk bertanya, apakah amalan atau cara jika kita mengalami masalah yang sangat teruk sehigga tiada daya untuk bangun. Apakah ada cara untuk bantu keluar dari bebanan masalah yang dialami. 

Kata Mufti Menk, amalkan baca surah ini setiap hari. Surah Ah-Dhuha dan Surah Al-Insyirah, kita tahu bahawa banyak manfaat dari surah ini kan? Ia bukan hanya niat untuk keluar dari kekusutan, malah sekiranya anak tidak mendengar cakap, suami yang panas baran dan apa sahaja masalah kita alami. Amalkan baca surah ini.

Bagaimana caranya?

1. Baca Surah Ad-Dhuha - 11 kali (sebelas kali)

2. Baca Surah Al-Insyirah - 1 kali (sekali)

Surah Ad-Dhuha



Surah Al-Insyirah

kredit gambar dari teratakemas.com

Pengalaman saya amalkan baca surah-surah ini, masyaAllah sangat berkesan. Satu hari, saya balik dari kerja dan rasa sangat letih, melihat pula rumah yang bersepah, anak pula memang rajin buat sepah, suami pula melihat sahaja. Suami jenis tak suka kita suruh, mengarah dan sebagainya. Apa saya buat, saya baca amal baca surah ini dan saya doa, Ya Allah lembutkanlah hati suami aku untuk tolong kemas rumah Ya Allah. Aku letih sangat, tolong Ya Allah. 

Dan selepas itu, saya rehat dalam bilik dan baring sekejap. Tiba-tiba, saya dengar bunyi vacum kat luar bilik. MasyaAllah, suami saya duk mengemas rumah. Sejak dari itu, bila keadaan saya tak mampu untuk kawal orang disekeliling saya, saya akan baca ini.

Semoga bermanfaat.